zingen:

Geschiedenis en opleiding

Met de gitaar op de knie liedjes zingen, zo is het begonnen. Bij het kampvuur, tijdens schoolkampen, op vakantie voor de tent en op straat. Het waren de seventies, de jaren van The House of the rising sun, Bridge over troubled water en Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Dikke mappen met voornamelijk popnummers verzamel ik. En ook folkliedjes, musicalliederen en een enkele jazz-standard heb ik op het repertoire.

Tijdens mijn studie aan het conservatorium van Arnhem maak ik via de koorklas kennis met de klassieke zang en in 1988 word ik lid van het Oude Muziek Koor o.l.v. Daniel Reuss (tegenwoordig dirigent van o.a. Capella Amsterdam). Met dit koor, dat in de wijde omtrek van Arnhem een bijzonder goede reputatie heeft, zing ik Renaissance- en Barokmuziek, veel Bach, Sweelinck en Monteverdi, aangevuld met twintigste-eeuwse muziek.

Ook in die conservatoriumtijd maak ik deel uit van close-harmony-kwartet De Cornuto’s, 4 mannen met een kolderieke a-capella zang-theater-show.

Zangles krijg ik van Lida Dekkers (2003-2005),  van Geert Berghs en later ook Ingrid Voermans (Lichtenberg methode). Ook volg ik in 2014 een intensive 2-daagse training EVT bij Helga Westmark in Amsterdam.

In 2003 neem ik voor het eerst deel aan de internationale koordirigentencursus Kurt Thomas in Utrecht.
Mijn eerste koor is het wereldmuziekkoor Duende in Nunspeet. Daarvan ben ik dirigent van 2002 tot 2007. Daarna begint mijn dirigentschap bij het Wagenings Volkooren, in die tijd nog een ‘van-alles-en-nog-wat-koor’ dat onder mijn leiding uitgroeit tot een energiek wereldmuziekkoor met een breed en gevarieerd repertoire.
Na de applicatie-opleiding koordirectie aan het Utrechts Conservatorium (diploma 2011) start ik met Volver, een koor voor Latijns-Amerikaanse muziek.

Werkzaamheden als zanger

Ik zing in het Charivari trio en dirigeer 3 koren, t.w. het door mijzelf opgerichte Volver – koor voor Latijns-Amerikaanse muziek – het wereldmuziekkoor Wagenings Volkooren en in Nijmegen het koor Hatikwa – een koor voor joodse muziek.
Ik geef geregeld zangworkshops bij Stichting Huismuziek, bij Vocal Vibes, tijdens de Herfstweek en tweejaarlijks in Zwitserland tijdens de zomercursus van de VTI.


spelen:

Geschiedenis en opleiding

Mijn eerste muzikale ‘opwinding’ ervaar ik als kleine jongen aan de kant van de weg in het Zuid-Limburgse Valkenburg, als daar de fanfare en de drumband voorbij marcheert. Hoe graag wil ik meelopen met een trommel op de buik of een trompet aan de mond. Op mijn 15e koop ik, van met een bijbaantje in een Valkenburgse supermarkt verdiend geld ( Fl 220,-) mijn eerste klassieke gitaar en van een schoolvriendin leer ik de eerste akkoordgrepen. Op de muziekschool krijg ik inspirerend les van Marcel Graus. Later maak ik deel uit van de popgroep The Yux, vooral bekend in het Midden-Limburgse Montfoort en omstreken 🙂 en ga klassiek gitaar studeren op de muziekschool van Maastricht.
Inmiddels studeer ik aan de Mikojel-akademie in Sittard (sociaal cultureel werk). Mijn muziekdocent op deze opleiding: Huub Ehlen, tegenwoordig dirigent van Barok Ensemble Ad Mosam, is een inspirerende figuur voor me.

Vanaf 1984 studeer ik klassiek gitaar aan het Conservatorium van Arnhem waarna ik ook de contrabas ter hand neem. Ik krijg les van Henk Haverhoek (lichte muziek en jazz) en later klassiek (strijken) van Jacinta Molijn (Gelders Orkest). Hoewel de ‘uiterste houdbaarheidsdatum’ al lang verstreken is doe ik in 1991 (ik ben dan 30 jaar) auditie bij het Nationaal Jeugdorkest en maak met het orkest een concerttournee door Slovenië. Bij het NJO doe ik mijn eerste belangrijke ervaringen op als klassiek orkestbassist.

Tijdens de conservatoriumstudie ontstaat in 1986 het Charivari trio waarin ik aanvankelijk gitaar speel en al snel contrabas. Dit ensemble, het heeft inmiddels haar 6e lustrum achter de rug, blijkt een gouden greep. Samen met Anneke Frankenberg (viool) en Bart Lelivelt (accordeon) verkent het de verschillende uithoeken van de ‘niet klassieke muziek’ zoals Argentijnse tango, Klezmer, Roemeense en Bulgaarse volksmuziek, en Zuid-Amerikaanse folklore.


Werkzaamheden als contrabassist

Sinds 1998 maak ik als contrabassist deel uit van de vaste kern van het Nederlands Begeleidingsorkest, (aanvankelijk het Herman Strategier Orkest), een klassiek symfonie-orkest dat zich specialiseert in het begeleiden van koren, vnl. oratoriumverenigingen die werken uitvoeren als Bach’s Mattheus Passion, Mozart’s Requiem en Haydn’s Schöpfung.